• Hitta en passade yogaform

    shutterstock_256924312

    Det finns en hel del olika former  av yoga och det kan vara svårt att veta vilken form som verkligen passar en själv bäst. Nedan tar vi en titt på några former och vilka de huvudsakligen är riktade till.

    Vattenyoga

    I vattenyoga tränar man såklart i vatten, på samma sätt som vattenaerobics. Motståndet låter en göra mjukare rörelser och förenklar en del svårare övningar. Denna form passar alla, även otränade och äldre.

    Ashtangayoga

    Ashtangayoga är en mer fysisk krävande yoga som inkluderar en hel del svåra övningar och går delvis ut på att få en smidigare kropp. Detta är inte en form för otränade utan kräver en god fysisk form redan från början.

    Medicinsk yoga

    Medicinsk yoga presenteras ofta som en form av terapi för både kropp och sinne, den innehåller många olika övningar och meditationer och används även som en metod att hjälpa kvinnor att bli gravid. Denna form av yoga är mest till för personer med skador eller andra besvär, även kroniskt sjuka personer kan börja med detta.

    Fitnessyoga

    Fitnessyoga är en väldigt västerländsk form av yoga som fokuserar på att få balans i kroppen. I denna form hittar man både fysiska övningar och avslappningsmetoder. Fitnessyoga passar väldigt bra för nybörjare och de som helt enkelt vill prova på yoga.

    Poweryoga

    Pweryoga bygger på ashtangayoga men har något förenklade övningar och har även lånat en del inslag från aerobics. Den fokuserar på att bygga upp både en stark och smidig kropp. Precis som för ashtangayoga så behöver man en bra grundfysik, men den lämpar sig inte alls för personer med ryggbesvär.